Thursday, March 10, 2011

Kesalahan yang biasa dilakukan

Antara kesalahan yang biasa dilakukan dalam pengurusan kewangan yang berhemah ialah:
  1. Tidak menggunakan jadual belanjawan yang telah disediakan. Dimana anda ada membuat jadual belanjawan tapi ia hanya 'on paper' sahaja. Buat jadual tu supaya nanti bila orang tanya, anda boleh jawab yang anda ada buat jadual. Jadual belanjawan sepatutnya merekodkan aliran duit keluar dan masuk anda. Bila anda tidak menggunakannya, anda tidak akan dapat mengenal pasti arah aliran kewangan anda sama ada ke arah positif atau negatif. Anda juga tidak dapat mengetahui ke mana aliran keluar wang anda, dari mana duit masuk dan berapa jumlah baki duit dalam akaun anda.
  2. Buat senarai barang tapi tak ikut. Ini merupakan yang paling biasa berlaku. Selalunya sebelum keluar rumah, anda akan membuat senarai barang-barang yang anda ingin beli, tapi bila dah sampai kat kedai, bila anda dah beli semua barang yang sepatutnya anda beli dan anda lihat masih ada baki lagi di dalam tangan anda, anda dengan segera membeli barang yang anda rasa nak beli. Bukankah elok jika duit lebih itu disimpan dan digunakan hanya bila betul-betul perlu sahaja?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...