Thursday, May 5, 2011

Ciri-ciri kedudukan kewangan yang sihat

Bagaimana caranya untuk anda mengetahui sama ada anda mempunyai kewangan yang sihat? Berikut merupakan panduan yang boleh anda gunakan untuk mengetahui ciri-ciri kewangan yang sihat:-
  1. Keupayaan memilikki rumah bebas hutang sebelum bersara. Pada hari ini dengan membayar 10% sebagai wang pendahuluan anda sudah boleh memiliki rumah idaman anda. Bayaran ansuran bulanan sepatutnya sudah habis dibayar sebelum bersara. Namun kini ada sesetengah institusi kewangan memanjangkan tempoh pembayaran sehingga sehingga anda berumur 75 tahun. Kemudahan ini membantu dalam mengurangkan bayaran ansuran bulanan namun ini mungkin bermakna anda tidak boleh bersara sehinggalah anda berumur 75 tahun!
  2. Keupayaan untuk menikmati persaraan yang terjamin dan dihormati. Kajian menunjukkan kurang daripada 5% individu mempunyai kebebasan kewangan semasa bersara. Sebahagian besarnya akan mengalami keadaan kewangan yang mengecewakan. Oleh itu amalkanlah menabung duit sebanyak yang boleh ketika anda masih menjana pendapatan  bak kata pepatah 'bersusah-susah dahulu bersenang-senang kemudian'.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...