Friday, June 3, 2011

Ciri-ciri kedudukan kewangan yang sihat (3)

  1. Keupayaan untuk hidup sepenuhnya termasuk rekreasi, aktiviti keluarga dan percutian. Kehidupan akan terus berlalu sama ada anda ada mempunyai perancangan ataupun tidak. Ini bermakna anda perlu sentiasa beringat dalam menjalani kehidupan anda pada masa sekarang dan beringat-ingat untuk masa akan datang. Individu yang mempunyai kedudukan kewangan yang sihat dapat mengimbangi kewangannya pada masa kini dan seterusnya pada masa akan datang. Ada pendapat mengatakan yang setiap keluarga harus pergi bercuti setiap tahun sedangkan ini sepatutnya bergantung kepada kedudukan kewangan mereka sama ada sihat atau tidak.
  2. Keupayaan untuk membuat bayaran tunai untuk barangan runcit. Setiap hari anda mengeluarkan wang untuk perbelanjaan seharian anda. Ini bermaksud penting untuk anda mempunyai kedudukan kewangan yang sihat agar anda boleh membayar secara tunai barangan yang anda beli. Anda mungkin membayar barangan runcit dan barangan keperluan anda dengan kad kredit, jadi pastikan anda membayar penuh pada  setiap bulan. Jika tidak kadar faedah yang bakal dikenakan ke atas tunggakan baki kad kredit anda akan meningkat dan seterusnya meningkatkan jumlah perbelanjaan anda.
  3. Keupayaan untuk bertahan ketika menghadapi kecemasan. Kebanyakan kegawatan kewangan bersifat sementara. Keluarga yang mempunyai kedudukan kewangan yang kukuh sepatutnya mempunyai persediaan sekurang-kurangnya enam bulan perbelanjaan mereka daripada 'dana kecemasan'. Dibuang kerja, hilang pekerjaan atau diturunkan pangkat adalah sesuatu yang diluar jangkaan namun ia tidak sepatutnya boleh mengugat kehidupan anda.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...