Thursday, June 23, 2011

Menyimpan rekod perbelanjaan anda (2)

Terdapat banyak cara untuk merekodkan perbelanjaan anda. Anda boleh gunakan sama ada buku nota kecil, perisian komputer seperti Excel dan telefon bimbit. Yang penting sekali anda mesti konsisten dalam merekodkan segala perbelanjaan anda. Cuba sedaya upaya pada setiap hari untuk memastikan anda merekodkan perbelanjaan anda pada hari itu dan kaji perbelanjaan pada hari tersebut.

Seterusnya perkara yang paling penting ialah pada hujung bulan anda harus menganalisis rekod perbelanjaan anda itu. Lihat sama ada anda telah berbelanja mengikut jadual belanjawan yang telah anda tetapkan, lihat juga dimana anda telah berbelanja lebih, dan jika ya, anda telah berbelanja lebih apa yang perlu anda lakukan untuk mengawal perbelanjaan tersebut pada masa akan datang.

Dengan membuat penyesuaian dalam perbelanjaan anda, anda dapat mendisiplinkan diri untuk mengikut belanjawan dan mencapai matlamat kewangan anda. Mungkin ia bukan sesuatu yang mudah namun manfaat daripada usaha ini jauh akan dapat membantu anda mengatasi sebarang kesusahan yang anda hadapi dalam mengawal perbelanjaan anda.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...