Thursday, February 17, 2011

Belian secara tunai (sambungan)

Semalam kita bercerita tentang belian secara tunai. Ok, bagaimana nak membeli secara tunai? Ini adalah apa yang kami sekeluarga praktikkan. Contohnya saya ingin membeli sebuah DVD Portable Player yang berharga RM500. Matlamat saya adalah untuk memilikinya selepas 2 bulan. 2 bulan bermakna saya perlu menyimpan RM250 sebulan bersamaan RM8.33 sehari. Saya akan mula menyimpan dengan menggunakan duit lebihan saya pada hari tersebut. Walaupun anda rasa ia memakan masa yang lama tapi ia sebenarnya berbaloi kerana setelah memilikinya anda akan merasa sesuatu kepuasan yang tidak dapat ditafsirkan dengan kata-kata. Malahan anda tidak perlu risau apabila tiada duit pada hujung bulan kerana anda tidak berhutang dengan sesiapa. Anda telah pun mengelakkan diri anda daripada terjerumus ke dalam satu masalah yang sering dialami oleh segelintir masyarakat yang suka berhutang.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...