Dalam menyimpan rekod perbelanjaan anda, anda seharusnya mengkategorikan perbelanjaan anda. Anda boleh kategorikannya kepada 2 iaitu kategori perbelanjaan boleh ubah dan perbelanjaan tetap. Selepas itu kategorikan kepada mesti dan tidak mesti. Contohnya:
- Perbelanjaan tetap dan mesti - sewa rumah, bayaran ansuran kereta, wang bulanan ibu bapa.
- Tetap tetapi tidak mesti - yuran kelab golf.
- Boleh ubah tetapi mesti - makan, minum bil-bil dan petrol kereta.
- Boleh ubah dan tidak mesti - makan di tempat-tempat eksklusif bersama rakan dan hiburan.
- Jumlah yang dibayar
- Barangan yang dibeli
- Tarikh pembelian
Lebih elok jika anda dapat simpan resit pembelian setiap barangan agar anda boleh membuat perancangan untuk perbelanjaan anda yang akan datang.
2 comments:
Salam. Jimatkan penggunaan letrik dengan menutup lampu bila keluar bilik.
btul tu.
Post a Comment