Tuesday, April 26, 2011

Berjimat ketika melancong (2)

  1. Pengangkutan - bila nak pergi melancong pastikan anda tahu jenis-jenis pengangkutan yang disediakan supaya mudah untuk anda bergerak serta merancang aktiviti dan tempat yang anda ingin lawati. Pilih pengangkutan yang paling murah dan ekonomi serta pemandu pelancong yang tahu tentang selok belok tempat yang anda ingin lawati agar anda tidak mudah sesat atau ditipu.
  2. Peta - sebaik sahaja anda mengetahui tempat yang anda bakal lawati pastikan anda membeli peta tempat tersebut. Ini akan memudahkan anda dari segi mengetahui tempat-tempat yang menarik untuk dilawati, jenis pengangkutan yang disediakan supaya anda boleh membuat perancangan sebaik mungkin.
  3. Sarapan percuma - manfaatkan sarapan percuma yang disediakan oleh pihak hotel dan makan sehingga kenyang. Ini juga salah satu cara yang boleh membantu anda mengurangkan perbelanjaan ketika melancong.
  4. Kad kredit - kad kredit amat penting terutamanya apabila anda bercuti keluar negara. Membawa wang tunai dengan banyak boleh mendedahkan anda kepada kecurian. Jadi dengan menggunakan kad kredit anda tidak perlu risau akan risiko duit dicuri. Namun demikian pastikan anda menggunakan kad kredit dengan bijak dan berhemah serta tidak melebihi 'budget' yang telah anda tetapkan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...