Friday, April 15, 2011

Kesilapan yang biasa dilakukan (2)

1. Tidak menetapkan matlamat
-Bila anda tiada matlamat, anda tidak tahu apa tujuan anda bekerja keras mendapatkan duit. Dengan adanya matlamat anda tahu apa yang anda ingin capai. Contohnya tahun ini anda nak simpan RM50,000 dalam bank dan anda tahu yang anda perlu berusaha untuk mencapai matlamat ini. Ini bermakna anda akan lakukan apa yang anda termampu untuk capai matlamat. 
2. Gagal untuk menyimpan
- Contohnya anda bercadang untuk menyimpan RM200 bulan ini. Tetapi disebabkan ada keluar beg tangan berjenama terbaru di pasaran, anda laburkan RM200 tu pada beg tangan. Bila bulan seterusnya anda hendak menyimpan, ada pula halangan lain yang membantutkan hasrat anda untuk menyimpan duit. Macam ni memang sampai bila-bilalah anda tidak menyimpan duit.
3. Masuk pelaburan yang salah
- Sekarang ni dah macam-macam pelaburan yang boleh anda buat untuk menjana duit lebih. Tetapi awas! Bila nak masuk pelaburan tu, selidik-selidiklah apa yang patut. Jangan disebabkan dengar je boleh dapat untung dalam masa yang singkat terus masuk. 
4. Amalan suka berhutang
- Jangan disebabkan anda boleh membuat pinjaman untuk mendapatkan sesuatu yang anda idamkan, anda amalkan sikap suka berhutang. Nanti hutang tak mampu bayar, anda yang diisytiharkan bankrap. Kan susah tu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...