Sunday, April 24, 2011

Berjimat ketika melancong

Aktiviti melancong bersama keluarga merupakan salah satu aktiviti yang sering ditunggu-tunggu terutamanya anak-anak. Bagi yang bekerja ia merupakan satu aktiviti untuk merehatkan minda dan bebas seketika dari belenggu kerja. Namun begitu untuk pergi melancong anda patut melakukan pelbagai perancangan terutamanya dari segi belanjawan agar aktiviti pelancongan anda berjalan lancar dan seterusnya dapat mengelakkan pembaziran. Berikut merupakan beberapa tip yang boleh diamalkan jika anda merancang untuk pergi melancong, tidak kiralah melancong dalam negara mahupun luar negara.
  1. Menabung - yang ni memang penting sebab bila anda menabung anda dapat membuat persiapan yang secukupnya terutama dari segi kewangan untuk aktiviti pelancongan anda. Disiplinkan diri anda dan terus fokus pada perancangan pelancongan anda
  2. Perancangan Percutian - bila nak pergi bercuti pastikan perancangan anda rapi dan teratur. Tentukan negara atau tempat yang anda ingin pergi, kos tempat penginapan yang bakal anda duduki, tempat-tempat menarik yang ingin dilawati, pengangkutan yang akan digunakan, tambang pengangkutan tersebut agar anda dapat menjimatkan masa, tenaga dan perbelanjaan. 
  3. Pakej Promosi - dah sudah pilih negara yang anda ingin pergi, lihat pula pakej promosi yang disediakan. Sekarang ni memang dah banyak promosi pelancongan disediakan. Apa yang anda perlu buat ialah hubungi ejen pelancongan dan cari pakej promosi yang sesuai dengan anda dan budget anda.
  4. Tempahan awal - ini juga merupakan satu cara untuk anda berjimat bila nak pergi melancong kerana selalunya bila anda tempah tiket penerbangan awal anda akan diberikan diskaun atau harga yang lebih rendah berbanding bila anda tempah di saat akhir. Harganya akan jadi lebih mahal dan ini akan merugikan anda. Tempahan awal juga dapat membantu anda mengelakkan sebarang masalah semasa percutian anda.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...