Tuesday, April 19, 2011

Menjimatkan penggunaan elektrik

Penggunaan elektrik yang terlalu banyak boleh menyebabkan bil elektrik anda melambung setiap bulan dan ini tentunya bakal menjejaskan jadual perbelanjaan bulanan yang telah anda sediakan. Bila bil elektrik dah melambung waktu tulah baru kita nak berusaha untuk menjimatkan penggunaan elektrik. Jadi disini ingin saya kongsikan sedikit tips untuk menjimatkan elektrik.
  1. Pastikan lampu-lampu bilik yang tiada penghuninya dipadamkan. 
  2. Bila anda buka lampu bilik dan kemudiannya keluar untuk seketika dan bercadang untuk masuk balik ke dalam bilik tersebut, lampunya tidak perlu dimatikan. Ini kerana penggunaan elektrik yang diperlukan untuk menghidupkan kembali lampu itu adalah lebih tinggi berbanding membiarkan lampu itu terbuka.
  3. Tutup televisyen bila tidak ditengok. Kalau takut 'televisyen' tengok anda, cuba amalkan untuk set timer yang ada di remote control tv tu. Jadi in case anda tertidur, tv tu akan mati mengikut waktu yang telah anda tetapkan di set timer remote control.
  4. Kurangkan membuka peti sejuk, terutamanya ketika memasak. Bila nak memasak pastikan anda keluarkan terlebih dahulu bahan-bahan untuk dimasak supaya dapat menghindarkan dari peti sejuk terlalu banyak di tutup dan dibuka.
  5. Rancang masa untuk menggosok baju. Seterika merupakan salah satu alat yang paling 'kuat' makan elektrik. Jadi bila nak menggosok baju, tentukan harinya dan kumpulkan baju-baju yang anda hendak gosok dan gosok sekaligus semua baju-baju tu agar anda dapat menjimatkan penggunaan elektrik.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...